Dubrovnik

Hemkommen igen efter en underbar semestertripp till Dubrovnik i Kroatien i totalt 9 dagar. Min fru och jag åkte tillsammans med min bror och hans fru. Vi hade bra väder hela tiden utom en dag men då satt vi i alla fall i en buss på väg till Montenegro. Temperaturen låg hela tiden runt 25 gr på dagarna och ca 20 gr på kvällarna. badtemperaturen var ca 23-24 gr.  Jag börjar med lite bilder runt omkring hotellet.

Hotellet var normal standard utan lyx, men läget var desto bättre med ca 50 m till badet i Lapadviken . Det finns en vacker strandpromenad som börjar vid hotellet och är 2-3 km lång.

Dubrovnik (1)

Dubrovnik (2)

Dubrovnik (3)

Dubrovnik (4)

Dubrovnik (5)

Dubrovnik (6)

Gamla stan i Dubrovnik omgärdas av en lång mur som är ca 2-3 km lång. Vi tog en promenad på muren . Att gå på muren är ganska jobbigt för den består av mycket trappor och dessutom går man oskyddad i värmen. Vi gav upp efter att vi gått halva muren. Här kommer lite bilder på gamla stan och muren.

Dubrovnik (7)

Dubrovnik (8)

Dubrovnik (9)

Dubrovnik (10)

Dubrovnik (11)

Vi gjorde tre olika utflykter. Den första åkte vi båt (en gammal ombyggd fiskebåt)  till tre olika öar. Vi startade kl 9 på morgonen och var hemma igen vi 7-tiden på kvällen. Båten stannade till vid tre ställen där vi fick chansen och ta en fika eller en öl, dessutom så kunde vi bada på dessa ställen. Vid andra stoppet så blev vi bjudna på en enklare lunch.

Dubrovnik (12)

Dubrovnik (13)

Dubrovnik (14)

Andra dagens utflykt gick till en ö (Lokrum) som ligger strax utanför gamla stan . Hela ön är en nationalpark, med bland annat en botanisk trädgård. Det fanns även vilda påfåglar på ön. Vilda kanske är att ta i för dom är vana med människor och kommer gärna fram och tigger en matbit vid restaurangen som finns på ön.

Dubrovnik (15)

Dubrovnik (16)

Dubrovnik (17)

Tredje utflykten gick till grannlandet Montenegro och som jag skrev tidigare så hade vi regn hela den här dagen. Det är väldigt likt fjordarna i Norge där men jag väljer här att inte visa några bilder på dessa utan nöjer mig med lite stadsbilder i stället.

Dubrovnik (18)

Dubrovnik (19)

Den som bara är ute efter sol bad kanske Dubrovnik inte är något för, men är man ute efter lite äventyr och upplevelse också så är det en fantastisk fin stad. Vattnet runt Dubrovnik är rent och klart och det är ett populärt ställe att dyka på för den som är intresserad av det  Lite mera bilder finns på min hemsida  under galleriet Resor/Dubrovnik