Bildkomposition

 

Vad är det som gör att vissa bilder är bättre än andra

Vad är det som får betraktaren att stanna länge i bilden utan att blicken flackar runt utan fast punkt.

Vissa bilder har det där lilla extra som gör det till en bra bild men de flesta bilder har det inte. En bild som är komponerad på rätt sätt har större förutsättningar att lyckas. Hur åstadkommer man en välkomponerad bil. Det finns ett antal grundregler som man kan följa. Jag kommer här att lista upp de vanligaste reglerna och skriver en liten förklaring under varje regel och bifogar en typisk bild för respektive regel som exempel. Många bilder kan och bör kombineras med flera av reglerna här nedan naturligtvis beroende på typ av motiv.

Placering:

Gyllene snittet eller tredjedelsregeln

Bilden delas in ett rutnät med 4 streck se bild nedan. Vid varje skärningspunkt bör huvudmotivet läggas för att bilden ska bli harmonisk, Man kan med fördel ha två motiv som ligger i varsin skärningspunkt, Bäst är att då ha motiven diagonalt mot varandra. Se bild.

Vissa motiv fungerar med mitt placering,tex porträtt som han/hon sitter rakt fram och tittar in i kameran. Även en blomma(blombild) kan placeras i mitten om grenverket breder ut sig åt sidorna.

Levande motiv som människor och djur bör placeras i den beskärningspunkten så de tittar in i bilden och inte ut ur den.

Komp 1.1.3 Tredjedel

Komp 1.12 Tredjedel

Linjer:

Linjer, diagonaler och rektanglar leder betraktaren in i bilden. Allt man hittar som bildar en linje kan användas. Det kan vara ett staket, en krokig väg, en rad blommor och som bilden nedan med en gärdesgård som leder betraktaren in i bilden. Man får se upp med att ha för mycket linjer speciellt om de korsar varandra, bilden kan lätt bli rörig i de fallen.

4.10. Linjer leder in i bilden

Inramning:

Inramning är ett annat sätt att leda blicken in bilden och att få betraktaren att stanna vid bilden.

Samma som ovan att det spelar ingen roll vad man använder. I exemplet nedan har jag använt ett träd på ena sida och en buske på andra.

Komp 3.3 Inramning

Djup:

Det vanligaste sättet att få djup i bilden är att dela in den i tre delar, en förgrund , en mitt och en bakgrund. Se min bild på landskapet nedan. Ladan , den böljande åkern och bakgrunden ger djupet i bilden och bilden får nästan en 3-dimensionell känsla.

En linje kan också ge ett djup i bilden , likaså en inramning och en väg som smalnar av.

Komp 2.2 Djup

Bakgrund:

Försök att få en lugn bakgrund. Antingen en enfärgad eller också en diffus(stor bländare) bakgrund. Det beror naturligtvis vad för slags motiv man har,Ett väldigt specifikt motiv som en blomma en fågel eller dylikt kräver en lugn bakgrund för att kunna framträda tydligare. Man kan också med en diffus ljuspunkt leda blicken in i bilden.

Komp 9.4 Bakgrund

In och ut ur bilden:

Det fungerar dåligt om tex fågeln simmar ur bilden , finns undantag .Bäst är också att objektet kommer från vänster och går ut till höger. Viktigt är att ha luft framför motivet , se bilden

Komp 6.1 In och ut ur bilden

Porträtt:

Ett porträtt rakt framifrån kan mycket väl ha en mitt placering men tittar det åt någon sida så bör man placera så att han/hon tittar in i bilden. Att bakgrunden är lugn är väldigt viktigt i ett porträtt, den får huvudpersonen att framträda bättre.

Komp 7.2 porträtt

Ljus:

Den här punkten ”ljuset” kanske inte tillhör kompositionen av bilden men jag tycker ljuset är så viktigt för att åstadkomma en bra bild så den får hänga med här.

Att fota mitt på dagen i starkt solljus ger hårda skuggor och ett utfrätt utseende på de ljusa delarna. Ett sätt att minska de utfrätta delarna är att ha någon typ av filter t.ex gråfilter eller polarisationsfilter. Dimma, kyla ,morgonljus och kvällsljus är bäst men även på natten kan man få fina bilder. Att experimentera med ljuset från olika vinklar eller styrka som t.ex Sidoljus, motljus, ljus ovanifrån etc. kan ge väldigt bra effekter på slutliga bilden , se bilden nedan som har en kombination av både motljus och sidoljus.

Komp 12.8 ljuset

Komp 12.2 Ljuset

Bryta regler:

När man känner att man kan regelverket , det är då det roliga i fotograferandet börjar, när man vågar bryta mot reglerna och vara medveten om det då har man kommit en bra bit på väg.

Annorlunda vinklar, Speglingar(horisonten i mitten), flytta fokus från huvudmotiv , fota endast ett utsnitt på t.ex fåglar och medveten oskärpa är exempel på vad man kan bryta reglerna och det blir bra ändå. Experimentera er fram,tänk annorlunda, lägg in lite humor. Försök att tänka annorlunda som här när jag placerade mitt barnbarn i en äng av maskrosor eller när jag lade fokus på grässtrået och inte huvudmotivet som är blåklockan.

Komp 13.5

Komp 14.6 Bryta mönstret

Syfte och ändamål:

Syftet med bilden är ändå det som är viktigast. Ex. Om man står vid ett fält och tycker det ser tråkigt ut och vill visa det, bilden blir därefter men syftet är att visa det tråkiga. Vill man visa ett öga eller ett halvt huvud på en fågel eller en nos på en häst, visa det du känner för men ha ändå med er bildkomposition i bakhuvudet utan att låsa fast sig vid den.

Experimentera mycket, lek med bilderna och ha roligt. Testa bilderna på sociala medier, nedslås inte om ni får negativ kritik utan lär av det och ändra till nästa bild du lägger ut.

Mvh

Micke Wiklund

Leave a Comment